Instruktioner2021-03-14T11:34:30+00:00

Praktisk information

“Detta avsnitt är under uppdatering”

Här finner du praktisk information som medlem eller hyresgäst till föreningen.

Allt ifrån telefonnummer till vart du vänder dig till trivselregler.

Viktigt att tänka på är att teckna bostadsrättstillägg på din lägenhet så att du har rätt skydd. Detta tecknar du själv via ditt nuvarande hemförsäkringsbolag. 

Blanketter / Dokument2021-03-13T16:05:53+00:00
Bomnyckel2021-05-24T16:15:53+00:00

Ifall du köpt nya möbler, ska slänga grovsopor eller  flyttar in/ut kan du få låna en bomnyckel från föreningen. På detta vis kommer du in till gården med ditt fordon och större fordon och kan köra fram till din port dörr.
Tips är även att flyttfirmor har oftast denna bomnyckel så fråga dem i samband med att du bokar flytthjälp.

Det som gäller vid bomnyckel är följande:

  • Bomnyckel lånas mot en pant 150 kr, dessa får du tillbaka när bomnyckel återlämnats.
  • Bomnyckel lånas högst 1 vecka i taget.
  • Du garanterar att eventuella fordon enbart skall befinna sig på gården under på/av lastning och inte parkeras på gården en längre stund. Det som gäller på gården är 10 min som du får stå parkerad i samband med in/utflyttning eller transport in av nya möbler. Därefter har Q-park, utifall de inte ser någon aktivtet, rätt att utfärda en kontroll avgift en sk parkerings-bot.

A200 SERVICEKONTOR

A200 har öppnat ett bemannat kontor i ”Blå Dörren” där boende kan få hjälp med Aptus-brickor, bomnyckel eller övriga frågor om boendet.
Öppettider:
• Tisdag: 15.00 – 18.00

• Torsdag: 09.00 – 12.00

• Telefontid Mån – Fre: 09.00 – 11.00

Telefonnummer: 010 – 222 14 00

Bredband, porttelefon och TV2021-03-13T15:40:44+00:00

Bredband

Idag kan du välja mellan Comhem via ditt Comhem-uttag i lägenheten eller Sundbybergs Stadsnät via nätverks-uttaget som oftat finns i den hallen. Saknar du ett Comhem-uttag kan det bero på att du bor i ett av de få 1:or som inte var försedd med detta. I annat fall kontakta A200.

Varje lägenhet skall ha en stadsnätsbox som skall vara kopplad till Bredbands-uttaget från Sundbybergsnät. Dessa kommer att under våren 2018 levereras ut till alla som inte ännu fått en sådan. Denna tillhör lägenheten så det är viktigt att den inte skadas eller tas med i eventuell flytt.

Porttelefoner

Varje port samt garageportarna är kopplade till så kallade porttelefoner där dina besökare kan ringa till din hemtelefon eller mobil för att bli insläppt. Var noga med att ta reda på ifall det är ett faktist besök till dig så du inte släpper in obehöriga. För att koppla din telefon till portelefonen Kontakta A200

TV

Från Comhem har alla ett basutbud av kanaler som ingår i avgiften. Du behöver ingen digitalbox i dagsläget och vill du ha fler kanaler kan du kontakta Comhem eller annan leverantör från t ex. Sundbybergs Stadsnät

Comhem har stängt ner det analoga nätet den 8 September 2020.
Läs mer på comhem
Bygglov / Renovering2021-05-24T16:19:55+00:00

Ansökan om ombyggnation/ändring av bostadsrätt

När behövs tillstånd för en ombyggnation/ändring?

Generellt gäller att samtliga större ändringar och renoveringar i lägenheten kräver tillstånd från styrelsen i din förening innan arbete påbörjas. Anledningen till detta är, att en bedömning måste göras om hur ombyggnationen påverkar fastigheten säkerhetsmässigt och konstruktionsmässigt. Vissa delar, som rör och ventilation, är gemensamt med dina grannar och kan behöva justeras efter ändringar. Dessutom omfattas flera områden av noggranna regler som skall säkerställa att fastighetens konstruktion och funktion upprätthålls.

Ansökan och tillstånd krävs för ombyggnation vid:

Ingrepp i bärande konstruktion.

  • Alla ändringar av som påverkar avlopp, vatten, värme, gas eller ventilation.
  • Ombyggnation av badrum och våtrum.
  • Omdragning och större förändring av elinstallationer (detta för att säkerställa att de utförs av behörig elinstallatör)
  • Ändrad funktion/konstruktion i lägenheten. (t.ex. ändrad planlösning, ny dörr, etc.)
  • Annan väsentlig förändring samt ändring som kräver bygglov
  • Altan byggnation/förändring samt tilläggsbyggnation så som staket etc.
  • Balkongförändringar så som  t ex inglasning av balkong

Vissa ändringar innebär att medlemmen, enligt plan- och bygglagen, måste göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart. Det är medlemmens skyldighet att undersöka om sådan bygganmälan behöver göras. Ombyggnationerna omfattas många gånger också av krav på viss kompetens och dokumentation gällande vad som är gjort och hur det är gjort. (Mer om det längre fram i dokumentet.)

Tillstånd behövs inte vid enklare ändring av lägenhet såsom:

  • Målning och tapetsering
  • Omläggning av golv (EJ VÅTRUM)
  • Byte av köksinredning, garderober och montering av väggfasta hyllor etc.

Så ansöker du om tillstånd för ombyggnad/ändring av bostadsrättslägenhet.

Köksfläkt

Vilken typ av köksfläkt kan jag installera?

Du får inte ansluta en fläkt som är kopplad till utsuget i köket, du kan bara använda en återcirkulerande kolfilterfläkt eller använda självsuget som finns i köket med en spiskåpa.

Du kan inte ansluta en Frånlufts-/utsugsfläkt då ditt matos hamnar hos grannen.

Ansökan

Ansökningsblankett och underlag (se nästa punkt nedan) ska anmälas till A200, föreningens förvaltare, i god tid innan ändringen planeras så att ärendet kan behandlas.

Krav på underlag

Bostadsrättshavaren ska förse A200 med de handlingar som krävs för beslut.
Till exempel:

  1. Behörighetsunderlag, t.ex. säker vatten, elbehörighet
  2. Bygglov/bygganmälan
  3. Ritningar/planlösning (kan erhållas av Stadsbyggnadskontoret)
  4. Sakkunnigutlåtanden
  5. Konstruktionsberäkningar (om ansökan avser att riva eller på annat sätt bygga om vägg ska en behörig byggnadskonstruktör utfärda ett intyg på att väggen ifråga inte är bärande eller att åtgärden i övrigt inte är olämplig att vidta i de fall tveksamhet
    föreligger. Kostnad för att anlita byggnadsingenjör står medlemmen för. Underlaget skall även visa anlitade entreprenörer.)

Tillsyn innan, under och efter ombyggnation/ändring

Innan ombyggnation/ändring rekommenderas att lägenhet under och ovan den lägenhet som skall renoveras inspekteras för att i ett senare skede eventuella skador skall kunna identifieras. Detta skyddar även den medlem som utför ombyggnationen från möjliga missriktade krav på att åtgärda skador (t.ex. lossad takfärg) som existerat i kringliggande lägenhet innan ombyggnation påbörjades. Under och efter ombyggnation har Föreningen, och dess representanter, rätt att göra tillsyn. Vid ombyggnation som kräver bygglov skall medlemmen anlita en kontrollansvarig.
Avisering om renovering Du är skyldig att informera dina grannar om din renovering. På anslaget som du sätter upp i trapphuset och i angränsande portar ska tydligt framgå i vilken lägenhet renoverings görs, vilket företag som utför renoveringen och kontaktuppgifter antingen till dig själv eller arbetsledare på anlitat företag.
Avisering om avstängning för vatten/el Om din renovering innebär att vatten och eller el måste stängas av i huset är du skyldig att
informera dina grannar om detta då också grannarna berörs av avstängningen. Det görs genom att du sätter upp anslag i trapphuset och angränsande portar. Avisering om vattenavstängningen skall göras senast 3 dagar innan avstängning. Informationen på anslaget
skall vara detsamma som för renoveringsaviseringen. Avstängning av vatten/el bokas med fastighetsskötaren och bekostas av dig som renoverar.

Ansvar vid ombyggnation/ändring

Förutom det som anges i allmänna regler gäller följande:

  • Allt arbete ska utföras fackmässigt i enlighet med Boverkets Byggregler (BBR) och gällande branschregler.
  • Rörarbeten ska utföras av auktoriserad firma med för arbetet erforderliga behörigheter.
  • Elinstallationer ska utföras av en behörig elinstallatör. (Behörighets- och kompetenskrav kan inhämtas hos Elsäkerhetsverket).
  • Vid våtrumsändring ska tätskiktet (fuktspärren) göras av firma som är certifierad av Byggkeramikrådet. (Information om företag finns hos GVK – Svensk Våtrumskontroll,
    Byggkeramikrådet eller Säker Vatten AB). Försäkringsbolagen har i sina försäkringsvillkor krav på utförande av auktoriserade företag och utförande enligt branschregler.
  • Medlemmen ansvarar för utfört arbete och för åtgärdande av eventuella framtida skador orsakade av medlemmens ändringsarbeten.
    • Vid skador som uppkommer på fastigheten i samband med ändring, svarar föreningen
    för att åtgärda dessa skador medan medlemmen bekostar åtgärderna.
  • Medlemmen skall tillse att anlitade hantverkare följer föreningens regler vid ombyggnationer.
  • Eventuell vattenavstängning ombesörjs av föreningens förvaltare och ska aviseras av medlemmen till berörda boende minst 3 dagar i förväg.
  • Medlemmen ska säkerställa att balansen i husets ventilationssystem inte störs av ändringen.
  • Vid ändring av planlösning och/eller rumsfunktioner skall utlåtande från sakkunnig inhämtas gällande påverkan av ventilation och värme.

Krav på dokumentation

Kvalitetsdokumentation och garantihandlingar Entreprenören/-erna ska utfärda kvalitetsdokumentation, försäkrings- och garantihandlingar. I förekommande fall skall entreprenören ta fram nya s.k. relationshandlingar (ritningar och dokumentation som beskriver vad som är förändrat i fastigheten)
En kopia av dessa ska skickas till styrelsen efter utfört arbete. Denna dokumentation är viktig i händelse av skada. Bostadsrättshavaren ska kunna visa att arbetet är utfört av behörig installatör i enlighet med branschorganisationens riktlinjer. Av handlingarna ska även framgå att arbetet möter de eventuella krav som bostadsrättshavarens försäkringsbolag framställt.

Viktigt om dokumentationen

All dokumentation som krävs enligt lag eller regel enligt ovan och t.ex. styrker behörighet hos entreprenör, intyg om hållfasthet, relationsritningar m.m. skall vara upprättade på aktuellt företags brevpapper, innehålla organisationsnummer, fullständiga kontaktuppgifter och vara korrekt signerat för att vara giltigt. Eventuellt certifikat, försäkringar och intyg skall
lätt kunna kontrolleras och i förekommande fall följa med övrig dokumentation i form av kopior.

Allmänna regler för samtliga ombyggnationer och ändringar

  • Buller ska minimeras och koncentreras till så få tillfällen som möjligt.
  • Ändring som kan störa andra medlemmar får enbart ske på den utsatta tid som föreningen meddelat genom informationsbrev, i trapphusen, genom hemsida eller trivselregler/ordningsregler.
    Övrig tid får ändring som medför oljud/störningar inte ske. Arbeten som av någon anledning måste utföras på annan tid än denna skall beviljas av styrelsen.
  • I god tid innan arbete som medför oljud eller annan olägenhet påbörjas ska anslag sättas upp i berörd port, samt även i den port som ligger närmast den berörda lägenheten.
    Anslaget ska visa vilken lägenhet som ändras samt under vilken tid som arbetet pågår samt kontaktuppgifter till ändrande medlem samt eventuell. entreprenörer.
  • Medlem skall dagligen tillse att trapphuset städas vid eventuell nedsmutsning orsakad av pågående ändring. Du som boende är alltid ytterst ansvarig för den renovering som utförs i din lägenhet.
  • Vid arbete som medför damm (t.ex. rivning av våtrum, kök, väggar) eller stark doft ska lock sättas på frånluftskanaler för att förhindra spridning till ventilation av damm eller doft.

Byggmaterial och byggavfall

Byggmaterial och byggavfall får inte förvaras i entréer eller allmänna utrymmen. Kortare mellanlagring av byggmaterial och byggavfall skall ske på av styrelsen anvisad plats. Detta får ej slängas i Föreningens gemensamma ytor så som innergårdar eller garage utrymmen utan måste forslas bort av entreprenör eller den boende. De fall där vi upptäcker att boenden inte skött bortforsling av byggavfall kommer föreningen att inom 2 veckor anlita firma och debitera den boende för kostnaden.

Beställning av vattenavstängning

Beställning av vattenavstängning skall beställas av vår förvaltare minst en vecka i förväg. Detta för att vi skall kunna avisera dina grannar 3 dagar i förväg om att vi kommer att ha en vattenavstängning, vår förvaltare är de enda som får lov att stänga av vattnet då det rör fastigheten samt berör grannar i samma trapphus. Kostnader för avstängning debiteras till dig som beställer denna avstängning.

Ifylld ansökan om ändring/ombyggnation samt erforderliga handlingar återsänds till A200
enligt nedan kontaktuppgifter,

Vid frågor så kontakta gärna oss på A200

Föreningslokalen2021-03-13T15:50:04+00:00

För att hyra lokalen kontaktar du oss på föreningens bokningsnummer: 070-710 47 97. Vi lyssnar av telefonen och återkopplar så fort vi kan! Kom ihåg att tala in namn, och telefonnummer.

Föreningslokalen är tyvärr stängd för uthyrning till vidare, på grund av Covid-19, vi återkommer när den åter kan hyras ut.

Enbart boende på Lötsjövägen 11-93 kan hyra lokalen och måste vara kontraktshavare till lägenheten.

Regler för uthyrning av föreningslokalen Lötsjövägen 29

Max antal personer i lokalen = 40

  1. Lokalerna uthyres endast till myndig person som bor i föreningen dvs bostadsrättsinnehavare eller till kontraktsinnehavare som står på hyreskontraktet för bostaden. För att verifiera att du bor här måste legitimation samt lägenhetsnummer enligt föreningens register uppvisas vid bokningstillfället. Uthyrning sker för familjefester, barndop, barnkalas, konfirmation och studentfirande mot en lokalkostnad av 500 kr per/dag. Helger kan lokalen endast hyras en dag då efterfrågan är hög. Lokalerna uthyres ej för ungdomsfester, övernattning eller affärsverksamhet.
  2. Lokalhyran debiteras på nästkommande avi från Föreningen, eventuella skador eller brister i städning debiteras även då.
  3. Lokalen får endast hyras under överenskommen tid. Skulle lokalhyresgästen överträda detta kommer den som hyrt lokalen att debiteras hyra även för nästkommande period och framtill dess att nycklar återlämnats.
  4. Endast den lokal som är hyrd, får användas. Festen får endast vara i lokalen, EJ utomhus. Intrång i andra utrymmen betraktas som överträdelse och kan leda till eventuell polisanmälan.
  5. Lokalhyresgästen ansvarar för att inga obehöriga personer släpps in i lokalerna, att inga ytterdörrar lämnas öppna och att ingen blir inlåst i lokalen när hyrestiden är slut.
  6. Musik får endast spelas fram till 16:00 med egen utrustning. Styrelsen förbehåller oss rätten att rätta den som hyr lokalen ifall volymen är för hög.
  7. Rökning är förbjuden i samtliga lokaler. Rökning kan ske utomhus, dock skall alla fimpar kastas i avsedda askkoppar som lokalhyresgästen ansvarar för att tillhandahålla. Fimpar får ej kastas i trädgården.
  8. Alla former av eldning/utomhusgrillning på innergården, i anslutning till lokalen eller på tillfartsväg är förbjuden! Marschaller får endast ställas upp på av styrelsen anvisad plats. TÄNK PÅ BRANDFARAN!
  9. S.k. rökmaskiner eller bordsfyrverkerier får inte användas, då risk föreligger att rök kan utlösa brandvarnare samt störa grannarna. Skulle brandvarnare p.g.a. oförsiktighet utlösas så att någon åkallar brandkår, är lokalhyresgästen skyldig att betala utryckningskostnaden för s.k. falsklarm.
  10. Lokalhyresgästen ansvarar själv för eventuellt kvarglömda saker.
  11. Catering och kaffekokning etc. är tillåten, men tillagning av mat i lokalen är ej är tillåten. Det går bra att värma maten på spisen.
  12. Vid fester disponeras lokalen fram till kl 16.00 därefter stängs strömmen av till lokalen. Musik får endast spelas fram till kl 16.00 och med normal ljudvolym.
  13. Flyttning av bord och stolar ingår ej i hyreskostnaden, utan lokalhyresgästen får placera dessa efter eget önskemål. Möblerna får EJ lämna lokalen. OBS! Nödutgångarna får ej blockeras! Bord och stolar skall återställas enligt ursprunglig placering.
  14. Lokalhyresgästen svarar själv för handdukar, bordsdukar, servetter, blommor, ljus, tallrikar, glas och bestick.
  15. Efter hyrestidens slut skall lokalen återställas i samma skick, som den mottogs.
  16. Golvet i stora salen sopas och fläckar torkas bort. Däremot skall inte golvet i sin helhet våttorkas. Enbart golven på toaletterna våt torkas. Toaletterna städas. Lokalhyresgästen är skyldig att läsa och efterfölja städregler, skulle golv eller annat skadas pga. av oförsiktighet vid städning står denne för kostnaden av åtgärd att återställa lokalen i brukbart skick.
  17. Alla sopor skall källsorteras i brännbart respektive icke brännbart material och läggas i därför avsedda sopkärl vid lötsjövägen 1. Eller återvinningsstationen på Lötsjöplansparkering För flaskor och övrigt glas, kartonger, använda festprydnader etc. gäller att hyresgästen själv svarar för borttransport.
  18. Städa enligt anvisningar i städskrubben
  19. Eventuella skador, som uppstått på lokaler eller inventarier skall rapporteras vid återlämnandet av nyckeln. Skadorna skall sedan regleras ekonomiskt via månadsfaktura.
  20. Nyckel till lokalerna hämtas på Brf Terränglöparen enligt överenskommelse och återlämnas enligt anvisning.
  21. Hyresavtal, upprättat i 2 ex, skall undertecknas av hyresgästen och 1 ex. återsändas till hyresvärden.
  22. Om reglerna ej följs kan ni komma att nekas att få hyra lokalen framöver. Samt stå för eventuella merkostnader som föreningen drabbas av.
  23. Boende kan hyra lokalen 2 ggr under en period av 6 månader. Detta för att så många som möjligt skall kunna nyttja lokalen. Önskar man hyra den fler gånger under 6 månaders period får man således ansöka om dispens till styrelsen.
    Obs! Boende får ej hyra lokalen på eget namn åt personer som ej bor på Terränglöparen 9, lokalen är till för föreningens boende!
  24. Deposition på 700 kr måste lämnas när man får nyckeln till lokalen om något av ovanstående inte uppfylls så kommer depositionen samt en merkostnad för reparation och städning skickas till den som hyrt lokalen även om denne inte anser sig skyldig till skadegörelse/nedsmutsning av lokalen.

Visa hänsyn till dina grannar som bor i närheten av lokalen och tänk på ljudnivån!

Förråd2021-03-13T15:48:22+00:00

Önskar du hyra/byta/återlämna ett förråd i föreningen så skall du vända dig till A200 https://www.brft9.se . De sköter våra köer och tar in önskemål kring förråd. Förråd

Det är även hit du vänder dig ifall du vill ställa dig i kö för parkeringsplats.

Har du andra frågor men är osäker på vart du ska vända dig så börja alltid med att kontakta A200 via https://www.brft9.se

 

Telefontid vardagar 09.00-11.00

08-124 52 121

 

Via mail

felanmalan@a200.se

Förvaltning2021-03-13T15:45:57+00:00

Ekonomisk förvaltning

Kontaktuppgifter gällande: Månadsavier, inbetalningar, autogiro, avtal, överlåtelser mm.

Det är även hit du vänder dig ifall du vill ställa dig i kö för förråd eller parkeringsplats.

Teknisk förvaltning

A200 Fastighetsutveckling AB sköter drift och skötsel av området.

A200 SERVICEKONTOR

A200 har öppnat ett bemannat kontor i ”Blå Dörren” där boende kan få hjälp med Aptus-brickor, bomnyckel eller övriga frågor om boendet.
Öppettider:
• Tisdag: 15:00-18:00
• Torsdag: Telefontid 09:00-12:00
Telefonnummer: 08-124 52 121

Felanmälan

Är något fel i din lägenhet, trapphuset eller i våra tvättstugor felanmäler du på https://www.brft9.se

Felanmälan

Via telefon vardagar 09.00 – 11.00, 08-124 52 121

Fastighetsjour 08-124 52 121

Jouren är öppen dygnet runt.

Vid akut skada eller liknande skall jouren kontaktas.

Hissjour – Service
Kone ansvarar för driften av våra hissar samt garageportarna
Felanmälan görs till

Telefon: 0771 – 50 00 00

Grovsopor och Sopor2021-03-13T15:52:41+00:00

En gång i månaden kommer “Returen” till vändplanen på Lötsjövägen.

ReTuren samlar in grovsopor som till exempel möbler, cyklar och porslin. Tjänsten är kostnadsfri och om du vill kan du få ett sms dagen innan ReTuren kommer till din plats. Sms-påminnelse är också kostnadsfritt. Fyll i något av formulären på sidan deras sida för att beställa eller avbeställa tjänsten.

Nästa tillfälle kan du hitta längst ner på denna sida i listan står det Lötsjövägen (Vändplan) Schema våren 2021, Returer kommer alltid 19:45 – 20:05 i slutet på månaden.

Torsdag 25/2, Onsdag 31/3, Torsdag 29/4, Torsdag 20/5, Onsdag 30/6 – 2021

Schema

Det är absolut förbjudet att kasta sopor i garaget och inom föreningens gemensamma ytor samt vid vår återvinningsstation på Lötsjövägen där endast sorterat avfall får lämnas i respektive kärl. Om man kastar sopor inom förenings ytor eller lokaler kommer det debiteras med minimum 3500 SEK samt leda till en varning. även om det är dina hyresgäster som kastar soporna.

Kvarnkullens Återvinningscentral är nu stängd och Sörab hänvisar oss till deras andra återvinningscentraler läs mer här.

MOBIL ÅTERVINNINGSCENTRAL

Om inte du kan komma till återvinningscentralen så kanske återvinningscentralen kan komma till dig. Tillsammans med SÖRAB erbjuder Sundbybergs stad en ”mobil återvinningscentral”. Den ställs upp kvällstid på ett antal platser i Sundbyberg. För vår del är det Hallonbergsplan, parkeringen vid återvinningsstationen där, även de har påminnelse SMS läs mer här

Samlare för småel finns i Hallonbergens centrum plan 1 utanför biblioteket.

Returkassen är ett annat alternativ där man även kan få miljöfarligt avfall hämtad. Möjlight att lämna ut mobilnummer för pånimmelse finns även i denna tjänst.

Mer information finns på Sundbybergs Avfall och vatten AB.

Mäklarinformation2021-03-13T16:04:34+00:00

Förening: Brf Terränglöparen 9  Telefonnummer:
Adress: Lötsjövägen 11-93        Telefontid vardagar
Ordförande: Bo Johansson       Mail:
Kontakt: A200

Byggår, bygginfo:
1969-1970

Vad ingår i månadsavgiften?
Vatten, värme och hushållsel dvs köpare behöver inte teckna elavtal
själv, basutbud TV.

Planerade avgiftshöjningar/sänkningar, beslutade?
I dagsläget finns inga avgiftshöjningar beslutade.

Äger föreningen marken eller är det tomträtt?
Äganderätt

Internet, kabel-tv leverantör?
Sundbyberg Stadsnät erbjuder bredband via flera leverantörer. Dessa går på fibernät och kan tecknas med upp till 1/Gbit hastighet.

Com hem erbjuder bredband via Comhem-uttag. Hastighet om 500mb/bit ner och 50 mb/bit upp går att teckna.
Ett tjugotal 15 kvm lgh har inte Com Hem utan har endast möjlighet att ha Sundbybergs Stadsnät.
Utkvitterad digitalbox och switch via Sundbyberg stadsnät som möjliggör internet/tv ska lämnas kvar av boende. Dessa installationer tillhör fastigheten. Finns de inte kvar när köparen tillträder måste säljaren står för kostnaden för ny utrustning.

Försäkring
Köparen ska teckna hemförsäkring med tillägg om bostadsrättstillägg

Aptusbrickor
Utkvitterade aptusbrickor och nycklar som ger tillträde till gemensamma utrymmen ska överlämnas av säljare till köpare.

Parkering
Garageplatser, 393 st pris, vanlig plats förnärvarande 450 kr.
Fastum har hand om kön och den förändras nästan dagligen.
Burplats förnärvarande 600 kr. A200 har hand om kön och den förändras nästan dagligen.

Vill man ha en plats, kontaktar man A200. Se uppgifter ovan! Nytt avtal tecknas via A200 vid varje tillträde. Garageplats eller garagebur följer inte med i samband med överlåtelse av lägenheten.

Gemensamma utrymmen

Nej i dagsläget finns inga gemensamma utrymmen såsom gemensamhetslokal eller liknande. Föreningen utreder möjlighet för vt 2018 med lokal.

Förråd
Finns extra förråd att hyra, kontakta A200 för att ställa sig i kö.

Genomförda renoveringar samt årtal
Fastigheten har löpande under förvaltarens tid genomgått renoveringar. Kan nämnas att tvättstugorna hade en större renovering på 90-talet. Tvättmaskinerna är från 2008 och beräknad livslängd är 15 år c:a.

Stambyte
I Praktiken är alla avlopp från byggnadsåret. Normalt skulle ett komplett VA-stambyte rekommenderas men eftersom badrummen renoverades 1998-1999 gör besiktningsmannen bedömningen att ett sådant stambyte innebära att då utförda investeringar tvingas rivas upp utan att den tekniska livslängden nyttjas. Således rekommenderas avloppen att relinas och ett komplett stambyte blir istället aktuellt om knappt 2-4 år.

Planerade renoveringar
Gårdsbjälklaget över garaget ska renoveras inom nära framtid och det finns avsatt i den ekonomiska planen för föreningen.

Hur finansieras renoveringarna
Avsatta medel i ekonomisk plan.

Allmän info om brf:en per den 8/9 2017
Antal lägenheter 463 st
Bostadsrätter 328 st
Hyresrätter  135 st
Lokaler 22 st
Kan tillägga att det kontinuerligt inkommer upplåtelser dvs hyresgäster köper sina lägenheter inom  tidsfristen inom ombildning. Det är nästan ett dagsaktuellt saldo på hur många brf lägenheter och hyreslägenheter som finns i föreningen.

Delat ägande
Ja, minsta ägarandel 10%

Medlemskapsansökan och Pantbrev
Handlingar skickas till Brf Terränglöparen .
Ekonomisk förvaltare: A200

eller Epost:

Överlåtelseavgift
2,5 % av prisbasbeloppet förnärvarande 1 120
kr och betalas av köparen.

Pantsättnigsavgift
1 % av prisbasbeloppet förnärvarande 448 kr betalas per pant och av pantsättaren.

Uppvärmning
Fjärrvärme.

Lån per kvm
Den uppgiften finns inte än att hämta.

Biltvätt
Finns 4 spolningsplatser för bilar som garagehyresgäster kan nyttja. Bokning sker på plats genom garagebricka.

Tvättstuga

2 Tvättstugor

12 tvättmaskiner där 2 maskiner per bokning sker.
6 Torskåp och 6 torktumlare. (1 av varje bokas med tvättbokning)
2 Grovtvättmaskiner (Seperat bokning)

Övrigt information

Dokument lämpliga att bifoga finnes under Dokumentakriv

Nycklar och Aptus-brickor2021-03-13T15:54:42+00:00
Alla boende har tre (3) röda aptusbrickor som går till den port man bor i + tvättstugan du tillhör och gångdörren bredvid garageporten.
Behöver då åtkomst till cykelrummet eller har ett förråd i någon annan uppgång än den du bor i, kontakta A200 så ser vi till att du får behörighet på en av dina röda brickor.
Behöver du fler brickor, eller tappar bort någon bricka, kan vi beställa nya men du som boende får själv stå för kostnaden, dvs betala 300 kr/bricka.
Lägenhet- och fastighetsnycklar – går en nyckel sönder eller du behöver fler nycklar, Kan du beställa nya nycklar hos Låspunkten i sundbyberg, du måste kunna bevisa att du bor här, tex. en hyresavi eller liknande, en elektronisk avi går även den bra.
Paraboler2021-03-13T15:57:28+00:00

Föreningen vill påminna om de riktlinjer som förra fastighetsägaren hade vad gäller parabolantenner. Samma regler gäller även fortsättningsvis!

Vi förstår att det kan finnas en vilja att ta in tv-kanaler via paraboler. Dock innebär uppsättning av en parabol att man måste ta hänsyn till ett antal saker. Det har dels med säkerheten för alla boende att göra dels med husens fasader och ytskikt.

  • Får endast sättas upp på terrass/balkong
  • Får ej sticka ut utanför balkongräcket/kanten.
  • Får ej fästas i fönster eller yttervägg/fasad.
  • Får ej innebära risk för olägenheter eller skada för byggnad eller människor.

Styrelsen har vid ett flertal tillfällen, uppmanat de boende som har icke godkända paraboler, att ta ned dessa. Då vi fortfarande har ett antal paraboler kvar som sitter på såväl fasad som utstickande från balkonger. Har styrelsen nu gett Fastum i uppdrag att plocka ned dessa till senast 31/5 – 2020

Parkering i Garaget2021-03-13T15:55:49+00:00

å renovering av garaget kommer igång, kommer många att få tillfälliga parkeringsplatser under byggtiden. Vi vill redan nu flagga för att kraven på att ha en p-plats med bil, kommer att kräva att bilen är i körbart skick och uppfyller gällande krav för detta d.v.s. skattad, besiktigad etc. Detta i syfte att förhindra att garaget används för mekanisk verksamt samt annan verksamhet som t.ex. strider mot lagen om olyckor, brandskydd, utrymning etc

________________________________________

Byte av parkeringsplats

Inga byten av parkeringsplatser kommer genomföras innan renoveringen av garaget är klart. På grund av den kommande garage renoveringen kan vi inte längre utföra några parkeringsplatsbyten.

Skadedjur2021-03-13T16:00:23+00:00

Vi har idag avtal med Anticimex.

Får man in någon typ av skadedjur i lägenheten måste man själv kontakta Anticimex på telefonnummer 075-245 10 10 eller via Anticimex hemsida.

Frågar Anticimex så har vi försäkring hos Brandkontoret.

Vi vill även att du kontaktar styrelsen så att vi är medvetna om att det finns skadedjur i huset.

Vi har nu utökat bekämpningen av råttor på våra gårdar då de ställer till problem, var noga med att inte mata fåglar eller på något annat sätt ge föda till de djur vi vill bli av med, upptäcker vi att någon matar fåglar eller liknande kommer det leda till en anmodan. 2020-07-10

Är det skadedjur utomhus ska du kontakta styrelsen direkt.

Råttor och andra gnagare drivs av 3 saker framför allt.
Mat. Värme. Vatten.

Vi vill påtala vikten av att inte skräpa ner.
Inte mata fåglar (gäller under hela året).
Se till att sopor samt källsortering förvaras i täta och slutna kärl.
Inte ha hög, tät växtlighet och bråte precis intill huset.

För att Anticimex ska kunna hjälpa oss så måste vi se ett aktivt bo. Fyll igen de hål ni ser. Om de blir uppgrävda så är det aktivt.
Anticimex kan inte komma till oss om vi inte har ett aktivt råttbo för då skapar Anticimex problemet åt oss.

Stadgar2021-03-13T16:03:40+00:00
Stämma2021-03-13T16:09:12+00:00

Upplysningar gällande kommande årsstämma.

Det har inkommit en del frågor gällande årets stämma 2020-12-30. Nedan hittar du svar på alla inkomna frågor gällande stämman.

  1. Kan jag rösta på andra personer än de föreslagna till stämmoordförande?

Svar: Nej.

  1. Kan jag rösta på andra personer än de föreslagna till justeringsperson tillika rösträknare?

Svar: Nej. Likt extra stämman som vi hade i oktober så kommer en oberoende observatör övervaka rösträkningen.

  1. Förtydligande av punkt 12 i röstformulär.

Svar: Revisorn rekommenderar ansvarsfrihet för hela styrelsen och det är det man röstar om.

  1. Förtydligande av punkt 14 i röstformulär.

Svar: Man kan rösta på högst sju ledamöter och tre suppleanter. Detta hittar man i befintliga stadgar under §33. Det går bra att stryka namn i valberedningens förslag och fylla på under alternativt använda baksidan.

  1. Hur många revisorer och revisorssuppleanter kan vi ha.

Svar: Se §37 i befintliga stadgar.

  1. Hur skiljer sig de förslagna stadgarna mot föregående.

Svar: Befintliga stadgar finns att ladda hem på föreningens hemsida www.brfterrangloparen9.se.

Störningsjour2021-05-24T16:13:07+00:00

Behöver du ta kontakt med störningsjouren så ska du ringa.

08 – 204 705 

Det är CSG, Communter Security Group, som sköter vår störningsjour.

Du behöver tala om att du ringer ifrån Lötsjövägen 11-93.

Trivsel2021-03-13T15:58:16+00:00

Vi vill att alla ska trivas i vår förening och har därför tagit fram följande riktlinjer. Vår förhoppning är att alla ska må bra tillsammans. Mycket handlar om vanligt sunt förnuft och ingenting är nyheter, bara en liten påminnelse om hur vi får vårt område att vara trivsamt även i fortsättningen.

  • Respektera grannarna och spela inte hög musik eller andra störande ljud efter klockan 20.00 på vardagkvällarna och efter 23.00 på helgerna.
  • Respektera varandra när du vill renovera eller fixa i lägenheten och borra inte på andra tiden än mellan 08.00 och 20.00 på vardagarna och 09.00 till 20.00 på helgerna.
  • Hundar skall vara kopplade till husse eller matte inom bostadsområdet.
  • Plocka upp avföringen efter era hundar och rasta dem inte i lekplatserna.
  • Skaka inte mattor, dukar, sängkläder eller dylikt från fönster eller balkong.
  • Spiller du i trappan eller i hissen vänligen torka upp efter dig! Använd aldrig annat än vatten när du gör rent efter dig.
  • Det är förbjudet att röka i trappan, hissen, i källaren/garaget eller i andra gemensamma utrymmen. Det är inte heller tillåtet att kasta ut fimpar från balkongen eller fönstret.
  • Du skall alltid göra rent efter dig i tvättstugan, t.ex. sopa och torka golv, göra rent i filter i torktumlaren och i torkskåpen samt efterleva råd och anvisningar gällande tvättstugan.
  • Respektera att trapporna är vår gemensamma brandväg, de måste vara framkomliga. Det får inte stå barnvagnar, rullatorer, cyklar eller andra saker utanför era dörrar, i portar eller i källargångar. Ställ barnvagnar i avsedda barnvagnsparkering i trapphusen. Ställ cyklar i därför avsett cykelrum eller cykelställ.
  • För allmän trivsel och god sämja bland alla boende i husen ska vi vara
    aktsamma om och väl vårda föreningens egendom.
  • Sätt inte upp antenner, paraboler, blomkrukor eller andra arrangemang på balkongens utsida.
  • Grillning får ske men ej på egna altaner eller balkonger, dessa skall ske 6 m från fasaden. Grillning medför att rök rör sig längs fasaden och då kan grannar störas både genom röklukt på och matos. Fastigheternas luftintag sitter dessutom på fasadsidorna och kan med otur dra in all rök i hela trappuppgångar och drabba flera grannar som då ej kan vistas i sina egna hem.
  • Knyt igen plastpåsen/soppåsen (inga papperspåsar) när du slänger dina sopor. Sopluckorna ska hållas stängda p g a lukt och rökspridning vid brand.
  • Respektera parkeringsbestämmelsen på gårdsplanen (lastning och lossning.)
  • Lämna glas, kartong, metall, plast och tidningar i därför avsedda kärl.
  • Lämna större sopor så som gamla möbler eller annan inredning och elektronik på ÅVC, inte i föreningens allmäna ytor så som garage eller gård!
  • Alla förändringar av balkong/altan måste godkännas av styrelsen.
  • Alla renoveringar skall rapporteras och sökas tillstånd för ifrån A200. Meddela dina grannar när du ska renovera i god tid så de inte blir förvånade och tala om ungefär hur länge renoverings skall pågå.
Till toppen